Desi este un ingredient banal în aparență, făina repezintă elementul de bază în majoritatea preparatelor culinare, fiind de nelipsit din bucătăria gospodinelor.

Despre importanța ei în crearea bunătăților din cofetării, brutării și patiserii nici nu mai încape îndoială, însă pentru ca acestea să iasă absolut delicioase este foarte important să cunoaștem ce tipuri de făină există și care sunt cele mai potrivite în funcție de caracteristici.

Făina de grâu este cea mai populară, prin urmare cel mai des utilizat tip de făină în general. Aceasta se obține prin procesul de zdrobire a cerealelor de grâu, iar în funcție de gradul de rafinare și de conținutul de proteine putem distinge mai multe tipuri. În România, aceste tipuri sunt ilustrate pe etichetele produsului în coduri specfice, după cum urmează:

  • făina 000: este cea mai rafinată și cea mai mătăsoasă dintre toate, cu un conținut scăzut de proteine (aproximativ 7-8%). Ea ajută ca aluatul să fie unul pufos, ușor și elastic, fiind ideală pentru pregătirea torturilor, a prăjiturilor și biscuiților, dar și pentru cozonaci, clătite și creme delicate;
  • făina 450: este mai greu de găsit în magazine și poate fi folosită pentru produsele de patiserie;
  • făina 550: mai dură decât celelalte, poartă numele de „all purpose flour”, adică poate fi folosită atât pentru pâine, pizza, cât și pentru produsele de patiserie, blaturi de tartă și foietaje;
  • făina 650: cel mai puțin procesată, are o culoare mai închisă și un conținut ridicat de proteine (12-14%). Este denumită și „bread flour”, fiind cea mai potrivită pentru aluatul ce necesită dospire, precul cel de pâine, pizza sau gogoși;

Făina integrală: conține toate elementele bobului de grâu (tărâțe, germeni și endosperm), spre deosebire de făina alba rafinată în cazul căreia tărâțele și germenii sunt înlăturați. Este foarte bogată în vitaminele E și B, minerale (calciu, fier, zinc, potasiu, magneziu), fibre dietetice și antioxidanți. Aluatul, în acest caz, va fi unul mai lipicios și nu se folosește pentru produsele care se doresc a fi pufoase.

Nu este un singur tip de faina(cel de grau) exista mai multe tipuri de faina.

Făina de ovăz este recomandată pentru diabetici și cei intoleranți la gluten, fiind bogată în fibre, vitamine, proteine, antioxidanți și minerale. Este o alternativă pentru făina de grâu și este mai ușor de digerat. Dezavantajul acesteia este că râncezește repede și trebuie păstrată la frigider.

Făina de secară conține mai puțin gluten, este aromată și de o culoare mai închisă. Este mai densă în comparație cu cea de grâu și e numai bună pentru brioșe și clătite. În cazul pâinii din secară, crusta acesteia va fi rumenă și aromată.

Făina de orez nu conține gluten și are un conținut mare de fibre, proteine, vitamine și minerale. Carbohidrații din orez ajută la combaterea diabetului, stabilizând glicemia. În cazul preparatelor din orez, ele necesită un timp de coacere mai scurt și o temperature mai scăzută. Ideală pentru biscuiți, fursecuri, brioșe și blaturi de tartă, dar nu se recomandă pentru pâine, cozonac sau chec decât în combinație cu alt tip de făină.

Făina de migdale este bogată în grăsimi sănătoase, iar față de făina normală are o cantitate dublă de proteine și triplă de fibre. Este potrivită pentru cei care caută să consume cât mai puțini carbohidrați și pentru cei care evită glutenul. Din cauza faptului că nu leagă foarte bine, se recomandă folosirea ei împreună cu un alt tip de făină, oferind o textură fină și o aromă aparte.  Este utilizată în special la macarons, dar și pentru clătite, vafe și tort.

Făina de cocos este realizată din pulpă de cocos uscată și măcinată, oferind o aromă bogată și exotică de nuci. Aceasta nu conține gluten și este bogată în grăsimi sănătoase și proteine, scade nivelul zahărului din sânge și este săracă în carbohidrați. Datorită capacității mai mari de absorbție a lichidelor, este folosită ca agent de îngroșare în unele rețete culinare. Nu se folosește decât în combinație cu alt tip de făină în cazul preparatelor ce necesită coacere, sau poate fi adăugată în sosuri și băuturi de tip smoothie pentru o aromă tropicală subtilă.

Cum păstrăm făina?  

Gustul preparatelor pe bază de făină este influențat direct de modul în care aceasta este depozitată. Principalul criteriu este plasarea acesteia într-un mediu uscat. Dacă se depozitează în frigider, aceasta trebuie să fie într-un vas închis ermetic, iar dacă se păstrează în dulap, este recomandată folosirea unui recipient de sticlă sau o pungă de hârtie.

Fie că folosești tradiționala făină de grâu sau numeroasele alternative ale acesteia, universul făinurilor este unul vast, plin de arome și de texturi demne de explorat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

 
 
 

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Prin navigarea pe acest site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor.

Shopping cart

close